Om en kund inte betalar fakturan
Har du uteblivna betalningar? Som företagare kan du jobba proaktivt för att minimera kreditförlusterna och behålla goda kundrelationer. Så här kan du tänka kring påminnelser, avgifter och inkassokrav.
Obetalda fakturor kan vara riskfyllt för dig som företagare. Det kan förstås finnas många anledningar till att kunden missat betalningen. Något kan ha skett med fakturan på vägen, kunden kan vara oense om beloppet eller ha ekonomiska problem. En osäkerhet kan uppstå kring hur du som företagare bör agera.
Med en tydligt uppsatt rutin kan du minska oklarheter och få snabbare betalt. Vill du värna om kundrelationen kan det också vara värt att ta personlig kontakt direkt.
Minska risken för sena betalningar och tvister
För att undvika problem kring betalning bör du alltid ha ett avtal med betalningsvillkor och information om eventuell påminnelseavgift. Kunder kan efterfråga en längre betalningstid, men kom ihåg att det innebär en kredit på din bekostnad.
Vid fakturering ska det framgå vilken betalningstid som gäller och eventuell dröjsmålsränta som gäller vid försenad betalning. Se över fakturan så all information finns med.